„Lošim odabirom računovđe otvaramo put koji naš biznis vodi u propast“¹
Motiv za ovako ozbiljnu temu svako je veliki broj klijenata sa kojima se susrećemo u radu, a koji se javljaju sa spektrom problema: od nerazumevanja sa računovođom o poslovnim problemima i rešenjima istih, do brzine i tačnosti podataka neophodnih za donošenje poslovnih odluka, informisanje o novinama u poslednji čas, neadekvatni poreski tretmani poslovnih promena i da ne nabrajamo dalje.
Elem, u takvoj situaciji neminovno je da se zapitamo da li je uvek problem na onima koji rukovode biznisom ili ima i među nama računovođama i onih koji nisu na visini zadatka koji struka zahteva od nas i na žalost često i onih koji smatraju da je dovoljno proći skraćene obuke kako za zvanje tako i za programe koje koriste u radu.
Moramo uzeti u obzir da uvek postoje dve strane novčića ili šta je sa druge ogledala računovodstva? Na osnovu zamerki koje smo imali prilike da slušamo od klijenata koji su imali loša iskustva, nametnule su se, uslovno rečeno, neke od sposobnosti loših računovođa.
Knjiženja
Zadatak računovodstva je evidentiranje poslovnih događaja i transakcija, tačnije hronološka evidencija poslovnih promena, na propisanim računima prihoda, rashoda, imovina, obaveza i sl. Ako ste na početku saradnje objasnili svoju delatnost, tačnije celokupan proces proizvodnje, prodaje pružanja usluga i čime se već bavite. Ako računovođa ne razume dobro Vaš biznis, evidentiraće poslovne promene na neadekvatnim kontima.
Poreske konsekvence
Posledice lošeg knjiženja mogu uticati na loše utvrđen poslovni rezultat, a to može imati za posledicu ili nerealno veću poresku obavezu (koja je uzročno posledična i na porez na dobit za narednu poslovnu godinu) ili nerealno malo poresku osnovicu, što poreski organi mogu različito tumačiti prema Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Ovo može izazvati probleme s poreskim vlastima, a dugoročno može značajno uticati na finansijsko stanje vašeg poslovanja.
Obračuni raznih naknada koji imaju tretman troškova preduzeća
Pogrešno obračunavanje – neispravno izračunavanje troškova kao što su troškovi nabave, troškovi zaliha, troškovi prodaje, može dovesti do nepravilnog finansijskog izveštavanja. Ovde smo se susretali i sa raznim problemima oko radnih angažovanja, obračuna naknada za odsustva sa rada, ne proveravanje sa odredbama ugovora, što je vodilo, u krajnjoj instanci, do gubitka novca u poslovanju zbog pokretanja radnih sporova.
Neažurnost
Ukoliko ste u Zakonom o računovodstvu dostavili propisanu dokumentaciju, a došlo je do neažurnosti od strane računovođe, mnogi koji su nam se obratili istakli su da je to dovelo do njihovog kašnjenja u palćanju obaveza – neuredno vođenje finansija i računovodstva ne može dati tačne informacije o stanju obaveza prema dobavljačima. To dovodi do kašnjenja u plaćanju računa dobavljačima ili drugim poslovnim partnerima. Isticali su da su na ovaj način izgubili nekolicinu poslovnih partnera.
Plaćanja
Nekolicina klijenta je poverila svoja plaćanja računovođama.
Kao neko ko je u ovim računovodstveno – poslovno – pravnim vodam vec pune 33 godine za ovakav korak kolega nemam nikakvo logičko objašnjenje. Kao da stavljamo ruku u tuđi džep. Mogućnost nerazumevanja u redosledu plaćanja obaveza može se tumačiti kao zloupotreba. Ne mora da znači da će je iskoristiti, ali je neophodno i praktično napraviti ograničenja kada su u pitanju plaćanja koje računovođe mogu da urade za vas, ako ste se odlučili na ovakav „aranžman“.
Gubitak reputacije
Jedan broj klijenata je naveo da ih je loše vođenje finansija dovelo do grešaka koje su uticale na kvalitet njihovih usluge ili proizvoda. To je imalo za posledicu gubitka klijenata, ali i reputacije.
Efikasnost
Neka iskustva klijenata su ukazivala da nije bilo efikasnosti, tačnije informacije koje pružaju računovodstvene analize nisu dovoljno brzo bile dostupne a koje su bile bitne za donošenje poslovnih odluka. Ovo je dovelo nekolicinu do ispuštenih prilika koje su umanjile mogući poslovni rezultat.
Kako se stiču ovakve sposobnosti:
– pre svega neadekvatnim obrazovanjem,
– ne poznavanjem propisa, ne praćenjem propisa,
– shvatanjem računovodstva kao nužnog zla, koji služi samo u svrhu da se ispune rokovi.
– ne razumevanje suštine računovodstva kao hronološke nauke
– ne razumevanjem različitosti svakog privrednog subjekta kao jedinke koja ima svoj put od osnivanja do razvoja i razgranjavanja biznisa.
– površnost kao posledice priučenosti
– ubeđenjem da je dovoljno poznavanje nekog od informacionih programa i da se to „automatski knjiži“…
– nekonkurentnost cena, čija visina je direktno srazmerna uloženom znanju i trudu i još mnogo toga.
Ona prava stana novčića – računovođa
Zaboravlja se da je računovođa je najvažniji poslovni partner jednog preduzeća. Zato je jako tacna konstatacija Komiteta javnih računovođa da je računovodstvo veština. Sposoban računovođa je dobar poznavalac zakonskih propisa i ume da prepozna, razume i primeni zakonske nedoslednosti. Koristi svoju veštinu da pomogne ne samo u maksimizaciji finansijskog poslovanja, već igra i kljucnu ulogu u olakšanju donošenja ispravnih poslovnih odluka.
Ono na čemu TIM CREATVE FINANCE radi je da stvorimo pravilnu sliku Vašeg biznisa postavljanjem jako velikog broja pitanja, da Vam pomognemo da beležeći poslovne promene uočimo i prezentujemo Vam informacije koje će vam pomoći u donošenju budućih odluka.
Pre svega mi smo TIM koji vrlo odgovorno odnosi prema računovodstvu, ali i pravnom i poreskom i finansijskom segmentu poslovanja naših klijenata.
Računovodstvo je veština – a „Hijerarhija veština“²
Na kom nivou je Vaš računovođa?
i Da li je računovodstvo nužno zlo ili dobra investicija?
Prosudite sami …
¹Brajan Trejsi „Zlatna pravila uspeha“
²Igor Kokcharov, PMP Head of Product Development, SimulTrain®
at STS SA, Switzerland